Mitä on SEO? Haluat varmaankin, että kun potentiaalinen asiakas hakee palveluitasi tai tuotteitasi, ehdottaa hakukone ensimmäisenä hakutuloksena juuri sinun sivustoasi. Sivuston latausnopeus, mobiilikäytettävyys ja muut tekniset ominaisuudet ovat hakukonelöydettävyyden kivijalka, mutta ilman hakukoneoptimoitua sisältöä ei todennäköisesti hakutuloksissa kovin korkealle nousta.
(Pst! Haluaisitko varmistaa, että Google tykkää sisällöstäsi?
Tilaa avainsanakartoitus ja/tai sisällön hakukoneoptimointi ›)
Sisällön hakukoneoptimointi auttaa hakukonetta tunnistamaan, että sivustollasi on käyttäjille relevanttia sisältöä. Sillä niin fiksuja kuin hakukoneet nykyään ovatkin, ne ovat silti koneita. Ne eivät osaa vielä esimerkiksi lukea kuvassa olevaa tekstiä. Siksi tarvitaan hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa. Hakukoneoptimoinnista puhutaan myös nimellä SEO (eli search engine optimization).
Sisältöoptimoinnissa käytetään apuna mm. tekstin muotoiluja (otsikko, leipäteksti jne.) kertomaan hakukoneelle, mistä tekstissä puhutaan ja mitä esimerkiksi sivustolla olevat kuvat tai videot esittävät.
Tässä hyödynnetään avainsanoja eli hakusanoja, joita asiakkaasi käyttävät hakiessaan tietoa hakukoneella. Sopivia avainsanoja käytetään mm. sivujen nimeämisessä, otsikoissa ja leipätekstissä sekä kuvien ja videoiden nimeämisessä.
Paras hakukoneoptimoitu teksti palvelee ensisijaisesti asiakastasi ja vasta sitten hakukoneita.
Hakukoneoptimoinnissa on paljon huomioitavaa, mutta näillä vinkeillä pääset jo pitkälle.
Millä hakusanoilla asiakkaat hakevat sinun tarjontaasi? Puuttuuko sivustoltasi tärkeitä avainsanoja? |
1) Avainsana-analyysissa selviävät relevantit hakusanatAvainsanakartoituksen tarkoituksena on selvittää, millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaat hakevat tuotteitasi tai palveluitasi. Näin varmistetaan muun muassa, että sivuston ja asiakkaan kieli kohtaavat – vrt. tilanne, jossa asiakas hakee Googlessa termillä ‘rännit’, mutta sivustolla puhutaan vain ‘sadevesikouruista’. Avainsana-analyysissa voi käyttää esim. Googlen ilmaista avainsanojen suunnittelutyökalua.
Avainsanakartoituksen ohessa voidaan myös selvittää, mitä avainsanoja kilpailijasi sivustoilla on käytetty ja mikä on oman sivustosi tämänhetkinen tilanne. |
Huolehdi, että relevantit avainsanat löytyvät
Kannattaa myös nimetä kuvat ja videot niin, että kuvan aihe käy tiedoston nimestä selväksi. Myös alt-teksti (näkyy, kun kursori viedään kuvan päälle) kannattaa ottaa huomioon.
Muista myös ns. pitkän hännän hakutermit eli fraasit ja kysymykset, joita usein käytetään yksittäisten hakusanojen sijaan (esimerkiksi "Mitä rännit maksaa?").
Suositukset sopivasta tekstin pituudesta vaihtelevat sadoista tuhansiin sanoihin. Tarkan sanamäärän tuijottamisen sijaan kannattaa keskittyä siihen, että kerrot aiheesta olennaisen ja teksti on kirjoitettu hyvin. Huolehdi, että kielioppi on kunnossa ja teksti on jäsennelty niin, että sitä on mukava lukea.
Sisällön kertaoptimoinnista on paljon hyötyä, mutta paras anti saavutetaan, kun tulokset mitataan ja sisältöä muokataan niiden perusteella. Avainsana-analyysi on tehokas työkalu, mutta parhaimmillaankin se perustuu oletuksiin. Tuloksia tarkkailemalla näet käytännössä, millainen sisältö sivustolle vetää ja millainen ei.
Esimerkiksi Googlen Search Console on hyödyllinen työkalu, joka kertoo mm. millä hakusanoilla sivustollesi saavutaan.
Oliko pintaraapaisumme sisällön hakukoneoptimointiin sekin vähän liikaa tietoa? Tai ehkä aikaa asian hoitamiseen ei yksinkertaisesti ole?
Kaikkea ei tarvitse tehdä aina itse, vaan alalta löytyy kokeneita ammattilaisia jotka voivat hoitaa asian puolestasi. Me esimerkiksi katsomme mielellämme sisältösi kuntoon.
Tutustu myös muihin viestinnän ja digimarkkinoinnin palveluihimme ›