Kirjoittaisinko painikkeeseen ”Tilaa nyt” vai ”Tilaa heti”, vai onko sillä edes väliä? A/B-testauksen ansiosta ei tarvitse mutuilla, vaan asia selviää kokeilemalla.
A/B -testaus on kahden eri version testaamista käytännössä: se, joka tuottaa paremmat tulokset, jätetään lopulliseen käyttöön. Termiä käytetään, kun puhutaan verkkosivuston ja myös mainonnan kehittämisestä.
Suomalainen mediakonserni, joka omistaa muun muassa seuraavat mediat: Iltalehti, Kauppalehti, Talouselämä, Vuokraovi, Nettix (nettiauto, nettimoto, nettivene, nettikone jne), Monster, Tekniikka & Talous, Tivi ja monia muita.
Näistä mediapaikoista on mahdollista ostaa näkyvyyttä suoraan tai mainostoimiston kautta koko verkostoa hyödyntämällä tai yksittäisiä mainospaikkoja “varaamalla”.
Attribuutiomallinnus on työkalu, jonka avulla tutkitaan, millaisessa roolissa yksittäinen markkinointikanava on ollut asiakashankinnassa. Onko se toiminut pelin avaajan, syöttäjän vai maalintekijän roolissa? Tämän perusteella voidaan arvioida yksittäisten markkinointikanavien kannattavuutta, hioa sen pääviestiä ja harkita resurssien lisäämistä siihen.
Kartoitustyö, jonka avulla selvitetään jonkin asian nykytila. Termiä käytetään usein verkkosivuston tai mainostilin nykytilan tutkimiseen ja kehitysehdotusten laatimiseen.
Myös: hakusana-analyysi / hakusanatutkimus / avainsana-analyysi
Niiden sanojen selvittämistä, joilla ihmiset etsivät tietoa hakukoneista kuten Googlesta. Avainsanatutkimus kuuluu mainonnan aloitustoimenpiteisiin. Sitä hyödynnetään myös verkkosivuston löydettävyyden kehittämisessä.
Avainsanatutkimuksen tavoitteena on koostaa lista sanoista, joita tulisi viljellä tekstin sekaan löydettävyyden parantamiseksi sivustolla tai mainonnassa sen kohdentamiseen tietyillä hakusanoilla. Avainsanatutkimukseen on olemassa useita maksullisia palveluita, jotka arvioivat avainsanojen hakuliikennemääriä.
Hinnoittelumalli eli tapa näyttää mainoksia, jossa asiakas maksaa konversioista eli liiketoiminnalle tärkeistä toimista, joita voivat olla tarjouspyynnöt, ladatut oppaat, verkkokaupan ostotapahtumat tai mitä tahansa muuta.
Pohjalla toimii hinnoittelumalli, jossa asiakas maksaa mainosten klikkauksista, mutta mainosjärjestelmä säätelee mainosten näkymistä siten, että uusi konversio saadaan tiettyyn hintaan.
Mainosjärjestelmä pyrkii siis tunnistamaan, ketkä ovat lähempänä ostoaikomusta.
Tätä kannattaa käyttää silloin kun mainosbudjetti on rajaton, tuotteella on hinta x ja halutaan varmistaa, että asiakashankintahinta on alle sen.
Hinnoittelumalli eli tapa näyttää mainoksia, jossa asiakas maksaa klikkauksista.
Hinnoittelumalli eli tapa näyttää mainoksia, jossa asiakas maksaa mainosten näkymiskerroista (tavataan puhua tuhannen näyttökerran otannalla, eli mitä mainos maksaa per tuhat näkymiskertaa).
Hinnoittelumalli eli tapa näyttää mainoksia, jossa asiakas maksaa videon katselukerroista. Useimmat mainosjärjestelmät laskevat tämän toteutuneen, kun kuluttaja katsoo videota vähintään x sekuntia tai klikkaa sitä, joka ohjaa verkkosivustolle.
Konversio-optimointia eli kehitystoimenpiteitä, joilla tähdätään konversioiden määrän kasvattamiseen. Konversiot voi olla mitä tahansa liiketoiminnan kannalta tärkeitä toimia verkkosivustolla (esimerkiksi tarjouspyynnöt, ladatut oppaat, verkkokaupan ostotapahtumat jne.)
Toimintakehote eli sanallinen ilmaisu, jolla kannustetaan asiakasta toimimaan tietyllä tavalla (Osta nyt, Tutustu lisää, Osta tästä, Varaa heti). Käytetään usein painikkeissa kannustimena.
Klikkausprosentti kertoo klikkaajien määrän suhteessa mainosten näkymiskertoihin.
Suomeksi asiakasluettelo, asiakaskohdistusdata tai siakaskohdistuslista.
Sivustonhallintajärjestelmästä ladattava asiakasrekisteri olemassa olevista asiakkaista. Tätä käytetään mainonnan kohdistamisessa olemassa oleville asiakkaille tai samankaltaisen uuden kohdeyleisön tunnistamisessa, jota mainosjärjestelmä hyödyntää uusasiakashankinnassa. Tällainen kohdentaminen toimii parhaiten, kun mainosjärjestelmä ei tarjoa muuta sopivaa kohdennusta.
Koostuu henkilön taustatiedoista kuten iästä, sukupuolesta, koulutustasosta, taloudellisesta tilanteesta, siviilisäädystä, perhetilanteesta, asumismuodosta ja muista.
Useimmat mainosjärjestelmät ja sivuston analytiikkatyökalut raportoivat nämä tiedot sivustolla käyneistä ja mainosten kanssa vuorovaikutuksessa olleista ihmisistä. Tiedot edesauttavat hahmottamaan ihanteellisimmat ostajapersoonat (stereotyyppiset ihanneasiakkaat) ja tarvittaessa rajaamaan muun muassa mainosten näkymistä heille.
Markkinointiviestintää sähköisissä kanavissa, joka voidaan jakaa omaan mediaan, ostettuun mediaan ja ansaittuun mediaan.
Oma media tarkoittaa verkkosivustoa, uutiskirjeitä, somepäivityksiä, podcasteja ja videoita.
Ostettu media maksettua mainostilaa muiden omistamilla alustoilla (Google, Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Tiktok jne.).
Ansaittu media on muiden tuottamaa sisältöä yrityksestäsi (esimerkiksi Iltalehden uutisartikkeli), toisen julkaisema somepäivitys tai blogiteksti.
Markkinapaikka Facebookin sisällä, missä yksityishenkilöt voi myydä ja ostaa tuotteita lähialueen ihmisiltä. Markkinapaikassa on mahdollista näyttää Facebookin mainoksia.
Google Analytics -palvelun sisäinen tavoite, jolla mitataan tiettyjen tavoitteiden eli konversioiden toteutumista verkkosivustolla. Tavoite voi olla lähetetyt tarjouspyyntölomakkeet, klikattavat puhelinnumerot, kopioitavat puhelinnumerot, ladattavat oppaat, upotettujen videoiden katselukerrat tai mikä tahansa mikä koetaan liiketoiminnan kannalta tärkeäksi onnistumiseksi.
Määritetyn tavoitteen avulla nähdään mitä kautta kyseiset ihmiset ovat tulleet verkkosivustolle, jotka ovat toteuttaneet nämä liiketoiminnan menestymisen kannalta tärkeät tavoitteet. Tieto voidaan valjastaa parempaan resursointiin näissä kanavissa.
Verkkosivuston kävijäseurantapalvelu, jota käytetään sivuston tehokkuuden mittaamiseen. Palvelu kertoo muun muassa kävijämäärät, heidän sivustolla käyttämänsä ajan, selatut sivut ja myynnillisten tavoitteiden eli konversioiden toteutumisesta (verkkokaupan myynti, lähetetyt tarjouspyynnöt, klikatut soittopainikkeet, ladatut oppaat yms.) jos niitä varten on asetettu erillinen seuranta.
Lue lisää Google Analyticsista ›
Google Yritysprofiili (entiseltä nimeltään Google My Business, GMB).
Yritysprofiili, joka näkyy Googlen hakusivulla upotetun Google Maps -kartan muodossa toimialakohtaisilla hakusanoilla ja hakusivun oikeassa laidassa suoraan nimellä haettaessa. Yritysprofiili sisältää esittelytekstin, aukioloajat, postinumeron, puhelinnumeron ja verkko-osoitteen. Yritysprofiilissa on arvostelutoiminto. Tällä yritys voi näyttää positiivisia arvostelusuosituksia uusille potentiaalisille asiakkaille.
Google Business – ilmaista näkyvyyttä yrityksellesi ›
Raportointityökalu, joka mahdollistaa datan tuomisen Googlen palveluista ja sen muotoilemisen visuaaliseen muotoon. Googlen palveluita oat muun muassa Google Ads -mainostili, Google Search Console ja YouTube-videopalvelu. Raportointityökalu mahdollistaa datan reaaliaikaisen seurannan.
Jotkin yritykset kuten Supermetrics tarjoavat maksullisia lisäosia datan tuomiseksi muista kanavista (esimerkiksi Facebookista) samaan näkymään.
Kauppiaskeskustili, jossa hallinnoitaan verkkokaupan tuoteluetteloa mainontaa varten. Tuoteluettelon pohjalta Google-mainosjärjestelmä kykenee muodostamaan Google Shopping -tuotemainoksia.
Työkalu, jolla havaitaan verkkosivuston mahdollisia löydettävyysongelmia ja saadaan korjauskehotuksia Googlen näkökulmasta. Tämä työkalu on hyvin usein osana Google Analytics -mittauskokonaisuutta. Google Search Console tunnistaa myös ne hakusanat, joilla ihmiset päätyvät Googlesta verkkosivustolle.
Tägien eli seurantakoodien hallintatyökalu tai -paneeli. Kun Google Tag Manager on kertaalleen asennettu sivustolle, ei markkinointivastaavan tarvitse vaivata sivuston teknistä ylläpitoa pyynnöillä lisätä uusi seurantakoodi sivustolle, vaan ne lisätään Tag Managerin kautta sivustolle. Tämä on turvallinen ja nopea, hyvin vakiintunut käytäntö markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa.
Palvelu, missä voidaan muun muassa verrata kahden eri synonyymin eli samaa tarkoittavan sanan (esim. kissa ja katti) hakumääriä ja niiden suosiota keskenään. Työkalua voidaan käyttää lähes missä tahansa sisällön tuottamisen yhteydessä.
Hakemisto kuten Google, Bing, Yahoo ja edesmennyt AltaVista, jolla haetaan muita sivustoja ja tietoa internetistä.
Sivuston löydettävyyden parantamista hakukoneiden sääntöjen ja ehtojen mukaisesti. Hakukoneoptimointia on teknistä ja sisällöllistä. Tekninen hakukoeptimointi ottaa kantaa sivuston latausaikoihin kun taas sisältö sen löydettävyyteen tietyillä hakusanoilla.
Tekstimuotoisia mainoksia Googlen hakusivulla. Hakumainoksille on varattu neljä ylintä paikkaa. Yleisemmässä käytössä hakumainonnasta käytetään lyhennettä SEM eli Search Engine Marketing / hakukonemarkkinointi. Tämä on hieman harhaanjohtava, sillä SEM eli Search Engine Marketing tarkoittaa sekä hakumainontaa että hakukoneoptimointia.
Yksittäinen hakusana tai hakusanayhtälö, millä ihmiset hakevat tietoa Googlesta tai muista hakukoneista. Avainsanoja kannattaa viljellä verkkosivustolle. Kun asiakkaan käyttämä hakusana vastaa sivustolta löytyvän avainsanan kanssa, näkyy sivusto Googlessa.
Hinnoittelumalli eli tapa maksaa mainoksista, joka ohjaa mainoksen näkymistä tietyn tavoitteen mukaisesti.
Karkeasti ilmaistuna tavoitteena voi olla esimerkiksi mahdollisimman paljon kävijäliikennettä verkkosivustolle, jolloin haluat maksaa mainosten klikkauksista. Tavoitteena voi myös olla mahdollisimman laaja tietoisuus/mainoslevikki jolloin sinun kannattaa maksaa näkymiskerroista.
Hintatarjousstrategiat eli hinnoittelumallit poikkeavat hieman mainosalustasta riippuen ja niitä on paljon enemmän kuin nämä kaksi mainittua.
Palvelu, joka taltioi videotallenteita verkkosivuston vierailijoista. Videotallenteiden avulla voidaan tutkia käytettävyysongelmia verkkosivustolla.
Hakumainoksen yhteydessä näkyvä tekstiosa, joka listaa esimerkiksi kilpailuetuja kuten "ilmainen toimitus, kotimainen asiakaspalvelu, valtuutettu jälleenmyyjä".
Mainoksen näkymiskerta, eli miten monta kertaa mainoksia on näytetty kaiken kaikkiaan.
Sisällöntuotantoa ja markkinointiviestintää omissa medioissa, jonka tarkoitus tarkoitus on, että kuluttaja itse hakeutuu vuorovaikutukseen yrityksen kanssa. Termi on Hubspotin luoma markkinointimalli.
Yksittäinen vierailukerta verkkosivustolla riippumatta siitä miten pitkään se kestää tai kuinka monta sivua vierailija selaa käyntikerran aikana.
Mainonnan kohdistusmenetelmä, jolla mainoksia näytetään. Tämä voidaan luoda olemassa olevien asiakkaiden pohjalta. Esimerkiksi verkkosivustolla käyneiden ihmisten pohjalta mainosjärjestelmä tekee tulkinnan millaisia yhtäläisyyksiä näillä ihmisillä on ja pyrkii löytämään uusia sellaisia omasta mainoskanavastaan. Mainosjärjestelmään voidaaan ladata myös verkkokaupan nykyinen asiakasrekisteri, jonka pohjalta mainosjärjestelmä luo vastaavanlaisen tulkinnan ja lähtee tavoittelemaan samankaltaisia ihmisiä omasta verkostostaan.
Mainostilillä on kaksi eri tasoa, kampanja ja mainosryhmä. Kampanjatasolla määritellään muun muassa päiväbudjetti, maantieteellinen näkymisalue ja käytettävä mainosmuoto.
Mainosryhmä sisältää mainosaineiston ja sen mukaiset kohdistusmääritykset. Mainosryhmiä voi olla useita saman kampanjan alla.
Esimerkiksi mainoskaampanja nimeltä TV näkyy 10 eurolla päivässä koko Suomen alueella kaikille, jotka ovat kiinnostuneita televeision hankinnasta. Verkkokauppa myy isojen olohuonetelevisioiden lisäksi matkatelevisioita.
Mainosryhmä 1 sisältää isojen olohuonetelevisioiden mainosaineiston ja niitä kohdistetaan isoille lapsiperheille.
Mainosryhmä 2 sisältää matkatelevisioiden mainosaineiston ja niitä kohdistetaan nuorille matkailua harrastaville ihmisille.
Molempia mainosryhmiä mainostetaan samalla 10 euron päiväbudjetilla koko Suomen alueelle.
Esimerkiksi Semrush.com-palvelulla tehtävä avainsanakartoitus, millä selvitetään ne hakusanat joilla kilpailiijat löytyvät Googlesta mutta oma verkkosivusto ei.
Klikkausten määrä suhteessa mainoksen näkymiskertoihin.
Mitattava tavoite, joka on liiketoiminnan kannalta tärkeä ja mitattava asia. Tavoite voi olla tarjouspyyntö, verkkokaupan ostotapahtuma, puhelinsoitto yritykseen tai oppaan lataaminen. Konversioiden mittaaminen vaatii erikseen asennettavan seurantakoodin asentamisen verkkosivustolle.
Ostoksen keskiarvo verkkokaupassa eli minkä suuruisella euromäärällä tilauksia tehdään keskimäärin.
Hinta, joka mainontaan on käytettävä, että yksi konversio eli liiketoiminnan tavoite toteutuu.
Toteutuneiden konversioiden määrä suhteessa mainoksen klikkaajiin eli miten suuri osa mainoksen kanssa vuorovaikutuksessa olleista ihmisistä on päätynyt toteuttamaan liiketoiminnan kannalta arvokkaan toimen eli konversion verkkosivustolla.
Markkinointikanavien ketju, jotka läpi kulkemalla ihmisestä tulee asiakas. Verkossa toimivalla yrityksellä on useita markkinointikanavia käytössä, jota kautta verkkosivustolle saadaan liikennettä.
Tämä voi olla google, uutiskirjeet, somepäivitykset, tiedotteet, artikkelit, blogit, mainonta yms. Harvemmin ihmisestä tulee asiakas kertaalaakista yhden markkinointikanavan kautta, vaan häneen on tehtävä vaikutus useassa markkinointikanavassa.
Konversioreitin avulla ymmärretään mitkä kanavaat yhdessä toimii parhaiten asiakkaiden hankkimiseksi.
Seurantakoodi, joka asennetaan verkkosivustolle. Sillä mitataan toteutuneiden konversioiden määrää. Konversio on liiketoiminnan kannalta arvokas, asiakkaan verkkosivustolla suorittama teko. Konversioita voi olla esimerkiksi tarjouspyyntölomakkeet, ladattavat oppaat ja verkkokaupan ostotapahtumat.
Liiketoiminnan menestymisen kannalta tärkeimmät mittarit, joiden perusteella arvioidaan ovatko markkinointitoimenpiteet tuottaneet haluttua tulosta.
Sivuston tai mainonnan laatupisteet, joka kertoo miten hyvin se vastaa asiakkaan tarpeeseen. Laatupisteet vaikuttaa sivuston sijoittumiseen hakutuloksissa ja mainonnassa niiden klikkaushintoihin.
Alasivu, mille kävijä saapuu ensimmäisenä verkkosivustolle saapuessaan esimerkiksi Googlesta.
Potentiaalinen asiakas, joka osoittaa kiinnostuksen yritystäsi kohtaan, mutta ei ole viimeistellyt ostopäätöstä vielä. Verkkosivuston lomakkeen kautta yhteyksissä olevat henkilöt ovat liidejä.
Hakumainoksen yhteydessä näkyvä lomake, joka tarjoaa mahdollisuuden jättää omat yhteystietonsa myöhempää yhteydenottoa varten.
Pääkanava, josta verkkosivustolle saapuu ihmisiä. Kanava voi olla esimerkiksi google, jokin somealusta tai mikä tahansa verkkosivusto. Tulotavaksi lasketaan onko se ollut orgaanista, maksettua tai viittaavaa liikennettä. Orgaaninen on luonnollista liikennettä, maksettu mainontaa ja viittaava jokin maininta ulkopuolisella verkkosivustolla esimerkiksi tekstilinkin muodossa, joka ohjaa kävijäliikennettä verkkosivustollesi.
Mainoksia voidaan kohdentaa esimerkiksi aihekiinnostuksen, ostoaikomuksen, käyttäytymisen, elämäntapahtuman tai kontekstin mukaan. Aihekiinnostus voi tavoittaa ulkoilmaaktiviteeteista kiinnostuneita, ostoaikomus teltan ostamista harkitsevia, käyttäytyminen urheilukivijalkaliikkeissä vierailleita, elämäntapahtuma pitkän aikavälin reppureissaamista suunittelevia ja konteksti lomakohdesivustoja parhaillaan selaavia.
Mainosten näkymiseen varattu eurosumma. Joskus toimistot sulauttavat mediabujetin heidän omaan työosuuteen, jolloin puhuvat kuukausimaksusta isossa kuvassa.
Usein Google-mainonnassa käytetty termi, joka kasvattaa mainoksen näkymispintaa tarjoten lisätietoa yrityksestä hakumainoksen yhteydessä. Mainokslaajennuksia ovat sivustolinkkilaajennus, huomiotekstilaajennus, sisältöpoimintalaajennus, puhelulaajennus, liidilomakelaajennus, sijaintilaajennus, yhteistyökumppanien sijainnit näyttävä laajennus, hintalaajennus, sovelluksen laajennus, tarjouslaajennus.
Entiseltä nimeltään Facebook Business Manager. Yrityksille suunnattu Facebookin hallintapaneeli, johon linkitetään yrityksen Facebook- ja Instagram-profiilit, mainostili, pikselikoodi jne. Hallintatyökalu mahdollistaa näiden monipuolisemman käytön ja hallinnoinnin.
Konversiot voidaan jaotella pääkonversioiden ja mikrokonversioihin. Pääkonversio on verkkokaupassa tapahtumien ostotapahtumien mittaaminen, mikrokonversiot ovat tuotteen ostoskoriin lisäyksiä ja ostoskorin maksuprosessiin siirtymisiä. Näiden välitavotteiden tietoon saaminen edesauttaa mainontaa tekevää ammattilaista arvioimaan mainonnan tehokkuutta ja tekemään tulkintoja seuraavista kehitystoimenpiteistä, mikäli varsinaisia ostotapahtumia ei kerry tarpeeksi.
Esimerkiksi Alma Median omistamassa Iltalehdessä näkyvä artikkeli, joka ei ole toimituksen omaa tuotantoa, vaan kaupallisessa yhteistyössä rakennettu maksettu artikkeli. Natiivi sana tulee siitä, että se sulautuu luonnollisesti osaksi sen ympäristöä, joka tekee mainoksesta helposti lähestyttävän.
Toimenpide, jolla hakumainoksen näkyminen halutaan estää tietyllä hakusanalla. Tämä voi olla esimerkiksi oman yrityksen nimi, kun käytössä oleva mainosbudjetti / mediabudjetti halutaan keskittää uusien asiakkaiden hankkimiseen.
Puhutaan usein display eli bannerimainonnan yhteydessä, kun mainontaa halutaan ostaa useista eri mainosverkostoista samaan aikaan.
Mainonnan kehitystoimenpiteitä, millä pyritään saamaan nykyiselle mainonnalle ja käytössä olevalle budjetille suurin mahdollinen tuotto. Optimoinnissa keskitytään siihen, että asiakkaan tarve, mainoksen ja sivuston sisältö ovat yhtenäisessä linjassa ja että mainokset näkyvät pelkästään kirkkaimmalle kohdeyleisölle.
Kaikki ne kohtaamispisteet, joissa potentiaalinen asiakas on vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa.
Kohtaamispisteitä voivat olla esimerkiksi Google, sosiaalinen media, uutiskirjeet, tv, radiomainokset, podcastit, tiekyltit, kivijalkaliike jne. Ostopolun hahmottaminen auttaa ymmärtämään millaista sisältöä näihin kohtaamispisteisiin tulee tuottaa. Ostopolun tarkoitus on viesitä monimuotoisesti yrityksestä kertomalla sen olemassaolosta, tuoda ilmi että asiakkaan ongelma/tarve on entuudestaan tuttu, sivistää ostajaa tiedolla aiheesta, rakentaa luottamusta ja kannustaa toimenpiteisiin.. Kaikkea sellaista, mikä madaltaa asiakkaan kynnystä ostaa tuotteita ja palveluita.
Markkinointiviestintää ulkoisissa medioissa kuten televisiossa, radiossa, lehdissä ja muualla maksetussa muodossa.
Facebookin seurantakoodista käytetty nimitys, joka asennetaan verkkosivustolle mainonnan tulosten mittaamista varten.
Viimeisin vierailtu alasivu verkkosivustolla, ennenkuin sivustokävijä päättää poistua muualle. Poistumissivun tiedostaminen auttaa ymmärtämään mahdollisia pullonkauloja ja esteitä ostamisen tiellä.
Hakumainoksen yhteydessä näkyä soittopainike, joka soittaa suoraan ennalta määritettyyn puhelinnumeroon.
Mainontakulujen tuotto. Miten monta euroa tienattiin per käytetty mainoseuro, panos versus tuotos. Auttaa hahmottamaan isossa kuvassa mainonnan kannattavuutta.
Sijoitetun pääoman tuotto. Miten monta euroa tienattiin per sijoitettu euro, panos versus tuotos. Auttaa hahmottamaan isossa kuvassa sijoitusten kannattavuutta.
Suomalainen mediakonserni, joka omistaa muun muassa seuraavia medioita: Aamulehti, Helsingin sanomat, Iltasanomat, Nelonen, Me naiset, Suomipop, Taloussanomat, Gloria, Supla, Vauva-foorumi ja monia muita. Näistä paikoista on mahdollista ostaa näkyvyyttä mainostoimiston kautta koko verkostoa hyödyntämällä tai yksittäisiä mainospaikkoja varaamalla.
Mainontaa hakukoneessa, esimerkiksi Googlessa näkyviä tekstimuotoisia mainoksia joita kutsutaan hakumainoksiksi. Googlessa hakumainoksille on varattu neljä ylintä paikkaa.
Suomeksi hakukonemarkkinointi.
Avainsanakartoitukseen käytettävä työkalu, millä nähdään tietyn toimialan suosituimmat hakusanat Googlessa, löytyykö oma verkkosivusto näillä hakusanoilla ja onko kilpailijoilla sellaisia avainsanoja sivustolla käytössä millä ei oma verkkosivusto löydy.
Suomeksi hakukoneoptimointi. Katso lisää kohdasta hakukoneoptimointi.
Myös tag (tägi). Verkkosivustolle asennettava koodinpätkä, jolla mitataan konversioita eli liiketoiminnan kannalta merkittäviä tuloksia, joka voi olla tarjouspyyntölomakkeita, ladattavia oppaita, verkkokaupan ostotapahtumia tai mitä tahansa.
Hakumainoksen yhteydessä näkyvä yrityksen fyysinen osoite, joka avautuu Google Maps -karttanäkymään ja tarjoaa navigointimahdollisuuden paikan päälle.
Hakumainoksen yhteydessä näkyvä tekstiosa, joka listaa tuotteesi tai palvelusi tiettyjä ominaisuuksia.
Hakumainoksen yhteydessä näkyvä tekstilinkki, joka ohjaa suoraan tietylle alasivulle verkkosivustolle. Jokaisen tekstilinkin alapuolella voidaan lisätä ytimekäs kuvausteksti alaisvun sisällöstä.
Facebookissa tehdylle postaukselle asetettua maksettua näkyvyyttä kevyin kohdistusmenetelmin pikatoiminnon kautta. Pitkäkestoisessa mainonnassa mainonta tulisi rakentaa suoraan mainoshallintatyökalun (Facebook Business Manager) puolelle, koska siellä on enemmän mahdollisuuksia määritellä, miten mainos näkyy ja kenelle sekä analysoida paremmin mikä toimii ja mikä ei.
Hakumainoksen yhteydessä näkyvä maininta rahallisesta tai prosentuaalisesta alennuksesta verkkokaupassa. Voidaan hyöyntää esimerkiksi juhlapyhinä kertomaan, että äitienpäivänä kaikki tuotteet -30 % alennuksella.
Tuoteluettelo, jonka pohjalta mainosjärjestelmä muodostaa tuotemainokset. Tuoteluettelo on automaattisesti päivittyvä ja se hakee tietonsa suoraan verkkokaupan tuotesivuilta. Tuoteluetteloa hyödynnetään Google-, Facebook- ja Instagram-mainonnassa.
Palvelu, mitä käytetään verkkosivuston hakukoneoptimoinnissa. Katso lisää kohdasta hakukoneoptimointi.
Prosenttiluku, joka kertoo, miten suuri osa sivustolle saapuvista asiakkaista poistuu välittömästi.
Poistumisprosentilla voidaan arvioida sisällön kiinnostavuutta tiettyä varovaisuutta noudattaen, sillä esimerkiksi mainonnan kautta sivustolle saapuvat ovat vaihtoehtoja kartoittavassa mielentilassa. Tällöin sivustokäynnit ovat luonnollisesti hyvin nopeita pyrähdyksiä.
Toimiiko sivustosi? Web-analytiikka antaa avaimet sen selvittämiseen.
Verkkosivuston kävijöistä koostettua käyttäytymisdataa eli numerotietoa, jota muun muassa Google Analytics -palvelu kerää asentamishetkestä alkaen. Tieto voi olla vierailukertojen kokonaismäärä, katsotuimmat alasivut, konversiot eri saapumistapojen mukaan, sivuston sisäisessä hakutoiminnossa tai Googlen hakukoneessa käytetyt hakusanat ennen sivustolle saapumista.